..douceurs du baroque français

Zondag 7 oktober 2018 | 15.00 uur Singelzaal, Mariënhof | Kleine Haag 2, Amersfoort
Zondagmiddag 7 oktober om 15.00 uur presenteert Music on Chairs haar eerste concert in het nieuwe seizoen: “Baroque Sucré.. douceurs du baroque français” in de Mariënhof in Amersfoort. Het concert staat geheel in het teken van de elegance en esprit van de Franse (barok)muziek. Het programma bestaat uit werken uit -voornamelijk- de 17e en 18e eeuw waarin de prachtige warme klank van de traverso -de houten voorloper van de dwarsfluit- centraal staat. Drie barokmusici, die meer dan gepokt en gemazeld zijn in deze bijzondere muziek, staan samen met de Amersfoortse sopraan Henriette Feith borg voor een memorabel concert. Naast Cassandra Luckhardt (viola da gamba) en David van Ooijen (theorbe), speelt fluit-virtuoos Wilbert Hazelzet. Deze ras musicus wijdde zich al in de jaren -70 volledig aan de barokdwarsfluit: de traverso. Door uitvoerige bestudering van overgeleverde traktaten en geschriften over de in de 17e en 18e eeuw gebruikelijke speelwijze hiervan, maar ook over zangtechniek uit die tijd is Wilbert Hazelzet uitgegroeid tot één van de grootste barokspecialisten van ons land. Velen beschouwen hem daarbij als de grootste traverso speler ter wereld. Hij heeft een ontzagwekkende hoeveelheid opnamen op zijn naam staan, een oogverblindende  internationale concertcarrière als solo fluitist bij vrijwel alle grote barokorkesten (Musica Antiqua Köln – vanaf 1978-, The Amsterdam Baroque Orchestra van Ton Koopman, o.a.) en wijdverbreid faam als docent aan meerdere gerenommeerde conservatoria wereldwijd. Een programma met werken van: Rameau – Marais – de Bacilly – Lambert – Clérambault – Huygens – Debussy – Ravel
Zonnekoning Franse barok wordt zelden geprogrammeerd in Amersfoort, dit terwijl deze wonderschone muziek ook in alle eenvoud door de ziel kan snijden. Het programma van 7 oktober a.s. laat een kleine, maar fijne, selectie horen van een muzikale periode waarin de traverso een prominente rol speelde, voornamelijk in de kamermuziek. Deze vaak intieme muziek klonk veelal in Versailles, het centrum van de Franse kunst wereld, hof van Lodewijk XIV, de Zonnekoning. Luitliederen Het programma Baroque Sucré bevat ook werk uit de tijd vóór Lodewijk XIV, vóór Versailles. Luitliederen van Michel Lambert en Bertrand de Bacilly. Een bewonderaar van deze muziek, onze eigen Constantijn Huygens, bracht in 1647 zijn bundel Pathodia Sacra et Profana uit, waaruit tijdens het concert ook twee Franse stukken te horen zullen zijn. Uit de tijd van de Zonnekoning klinkt Marin Marais (muziek voor gamba solo), Jaques Martin Hotteterre (suite voor fluit) en Nicolas Clérambault (de cantate Orphée). Met Jean-Phillippe Rameau (uit de opera ‘Les Indes Galantes’), Jaques Morel (gamba solo) en François Bouvard hoort u muziek uit de tijd van Lodewijk XV. Het zijn immer Franse vormen: de muziek gegoten in gigue, allemande, chaconne, aubade, serenade en aria’s uit cantate en opera waarin fluit en sopraan om elkaar heen buitelen in sierlijke melodieuze lijnen. Impressionisten Maar het zou geen Music on Chairs concert zijn als er niet nog iets gebeurt wat een beetje anders is dan anders. De liefde voor Franse muziek houdt voor deze musici namelijk niet op bij Lodewijk XIV of XV.  Ook het Franse impressionisme van het begin van de twintigste eeuw blijkt heel geschikt voor authentieke instrumenten. Debussy’s Syrinx/ La flûte de Pan  voor solo fluit, uit 1913 is mysterieus en zwoel en krijgt met de traverso een hele bijzondere extra lading. Ravel’s lied “La flûte Enchantée”, ditmaal dus door barokinstrumenten begeleid, is een openbaring!

Musici

Henriette Feith

Henriette Feith

- Sopraan - Vanaf haar afstuderen heeft Henriette zich voornamelijk toegelegd op oratorium, barok- en kamermuziek, als solist in binnen- en buitenland. Tevens is ze initiatiefneemster van de concertserie Music on Chairs.

Gerelateerde artikelen

Theorbe en de barokdans

Er valt zo veel te vertellen nog over ons concert van zondag 7 oktober: het Franse barokconcert Baroque Sucré. Bijvoorbeeld over de theorbe. En wat zijn die gigues, allemandes en sarabandes die u morgen in de Mariënhof kunt horen. Lees vooral verder dus en luister ondertussen naar de prachtige klanken van de barokluit.

Vocale muziek in de Franse barok

Opera en cantates, beiden van Italiaanse oorsprong, ontwikkelden zich in in het Frankrijk van de 17e eeuw op een -Fransen eigen- geheel eigen wijze. Lees hierover al luisterend naar de prachtige 3e acte uit Les Indes galantes van Rameau, een werk welke u ook in ons concert van 7 oktober 'Baroque Sucré' zult horen.

Foto’s concert Baroque Sucré – 7 oktober 2018

Een prachtige herfstdag. Franse barokklanken zwieren elegant door de kapelzaal van Mariënhof. De muziek is net zo warm en kleurrijk als de zonnestralen die door de gebrandschilderde ramen breken. Barok, ja zeker, maar ook impressionisme en een Franse chanson als de heerlijke kers op de taart. Lees er hier meer over en bekijk de prachtige foto's van Jeroen Kuys.

Media

Luister hier naar Vos mespris chaque jour, een wonderschone “air de cour”  van Michel Lambert uit het programma. Hier prachtig gezongen door Claron McFaddon, met een iets grotere bezetting.
Luister hier de warme klanken van de traverso bespeeld door Wilbert Hazelzet. Pierre Gabriel Buffardin: Flute Concert in e minor – Wilbert Hazelzet, flute. Musica Antiqua Keulen. – Allegro non molto – Andante 4:55 – Vivace 8:58

Kaarten

Bestel online via onze kaartenpagina (klik hier). Of reserveer via: info@musiconchairs.nl. Of bel 06 526 285 97 (Petra Graumans)